Zwrot kosztów noclegu w kabinie pojazdu

Zwrot kosztów noclegu w kabinie pojazdu

Praca zawodowego kierowcy nie jest łatwa – ciągłe i dalekie podróże mogą być naprawdę męczące. Nierzadko pojawia się także konieczność nocowania w kabinie prowadzonego pojazdu – czy w takim przypadku pracownikowi należy się zwrot kosztów? Jeśli tak, to w jakiej wysokości i jak wnioskować o to do swojego pracodawcy?

Zwrot kosztów pracowniczych

Wysłanie pracownika w delegację wiąże się z koniecznością uiszczenia kosztów pracowniczych – pokrywa je oczywiście zatrudniający, przy czym stawki diet są wyznaczone odgórnymi przepisami. Zwrot kosztów pracowniczych uzależniony jest od rodzaju poniesionych opłat przez zatrudnionego, a także zakresu czynności wykonywanych na rzecz firmy. Nie bez znaczenia jest także to czy pracownik jest niepełnosprawny oraz jak długo realizował swoje obowiązki poza siedzibą firmy.

Nocleg pracowniczy jest jedną z podstaw ubiegania się o zwrot kosztów pracowniczych, pod warunkiem jednak, że powstał w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych i podczas tzw. delegacji. W przypadku kierowców zawodowych nocowanie w hotelu lub pensjonacie wlicza się oczywiście w ten zakres. Co jednak jeśli pracownik postanowi nocować w kabinie samochodu? Takie sytuacje nie należą wcale do rzadkości, zwłaszcza, jeśli kierowca musi obowiązkowo zrobić sobie przerwę od jazdy a w pobliżu nie ma żadnego miejsca na nocleg.

Nocleg w kabinie pojazdu

Zgodnie z treścią art. 775 Kodeksu pracy, Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Rozporządzenie powinno w szczególności określać wysokość diet, z uwzględnieniem czasu trwania podróży, a w przypadku podróży poza granicami kraju – walutę, w jakiej będzie ustalana dieta i limit na nocleg w poszczególnych państwach, a także warunki zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy niż wymieniony powyżej określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania.

Postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawiera stosownych postanowień, pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według przepisów, o których mowa była wcześniej.

W rzeczywistości sprawy kierowców dotyczące prawa do ryczałtu za noclegi w związku z podróżami służbowymi, mimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2016 r. (sygn. akt K 11/15), nadal stanowią przedmiot sporu między zainteresowanymi. W ustawie o czasie pracy uregulowano czas pracy kierowców, w tym w szczególności zasady korzystania z odpoczynku w pracy, nie uregulowano natomiast zasad przysługiwania należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem podróży służbowej, odsyłając wyraźnie i wprost w tym zakresie do art. 775 § 3-5 KP Należy zauważyć, że art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców jest wyrazem szczególnego podkreślenia tej kwestii, skoro bez tego przepisu do kierowcy-pracownika regulacje art. 775 § 3-5 KP i tak miałyby zastosowanie z mocy art. 4 (w związku z art. 2 pkt 7) ustawy o czasie pracy kierowców. Podkreślenia wymaga też, że odesłanie do przepisów Kodeksu pracy nie zawiera żadnych ograniczeń czy modyfikacji ich stosowania względem kierowców, w szczególności odbywających wielokrotne podróże służbowe za granicę.

Ostatecznie Sąd Najwyższy stoi na stanowisku, że zapewnienie pracownikowi – kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu §9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, co powoduje, że pracownikowi przysługuje zwrot kosztów noclegu na warunkach i w wysokości określonych w §9 ust. 1-3 tego rozporządzenia albo na korzystniejszych warunkach i wysokości, określonych w umowie o pracę, układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach prawa pracy (uchwała składu 7 sędziów SN z 12 czerwca 2014 r., sygn. akt II PZP 1/14).

Pozostałe

Wycena szkody na pojeździe

Szkoda na pojeździe zawsze wiąże się z koniecznością jej wyceny przez odpowiedniego specjalistę. Właściciel auta może co prawda samodzielnie dokonać takiej czynności, jednak jeśli nie

Czytaj artykuł

Czym jest windykacja?

Odzyskiwanie długów nie zawsze jest prostym zadaniem, szczególne, gdy wierzyciel sam musi zmierzyć się z tym problemem. Na rynku funkcjonują jednak firmy oferujące wsparcie w

Czytaj artykuł

Eksmisja

Eksmisja jest formą przymusowego wyprowadzenia się danej osoby z zajmowanej nieruchomości. W praktyce dotyczy najczęściej sytuacji, w których najemca nie chce opuścić lokalu mieszkalnego, do

Czytaj artykuł